Jak dlouhodobě investovat do kryptoměn – recenze knihy

[twitter-follow username="btctip_cz" scheme="dark"].

Investování do čehokoliv s finálním úspěchem je náročný "koníček". Kromě více než základních vědomostí o daném trhu a zkušeností vyžaduje také chladnou hlavu, kterou nezmítají emoce při nejmenším záchvěvu ceny směrem dolů.

Své o tom vědí ti, kteří se dostali k tisícům bitcoinů v časech, kdy se prodával za 0,01 dolaru kus, aby je o rok - dva později prodali za 10 centů, s radostí z velmi ziskové investice. O dalších pár roků později si mohli bouchat hlavou o zeď...

"Zlatokopecké" časy teď zažívají alternativní kryptoměny, kde se většina jejich tvůrců snaží svézt na úspěchu bitcoinu, spoléhajíc se přitom na naivitu internetové generace. Ale abychom neházeli všechny do jednoho pytle, existují samozřejmě i výjimky. Jen je těžké je v té záplavě nových coinů objevit. Proto je dobré se při výběru držet určitých pravidel.

Krypto úspěch: Dlouhodobé investování do kryptoměny

A právě tomu má napomoct kniha Pabla Lema s názvem "Krypto úspěch: Dlouhodobé investování do kryptoměny". Pablo je člověk, který se v prostředí digitálních měn pohybuje už nějaký ten rok a autor této recenze jej na základě přímé zkušenosti může označit za důvěryhodnou osobu.

Budete-li však v knize hledat přesný návod na to, které konkrétní altcoiny máte kupovat, kde a za jakou cenu, můžete být mírně zaskočeni, možná až zklamaní. Nic takového se v knize nedozvíte. Mimo jiné z důvodu, že se množství jednotlivých kryptoměn dnes počítá již na několik stovek. Každý den přichází na svět nějaká nová a naopak, jiná odchází do věčného zapomnění.

Přestože je investování do kryptoměn především spekulací, je to dlouhodobá sázka na vývoj ceny, trvající zpravidla několik let. Takovou životností se však může zatím prokázat jen pár altcoinů, jejichž vlastnosti a aktivity dané komunity předurčují, aby se staly investičním terčem. Pabla nezajímají digitální coiny, jejichž cena raketově odstartovala v první den jejich existence na burze s pár desítkami uživatelů. Nenabízí také a nejmenuje konkrétní burzy a směnárny, kde se dají altcoiny získat.

Čtenář a příznivce kryptoměn v knize najde hlavně základní principy, pravidla, doporučení a tipy, kterými se při investování má řídit. Kniha je vhodná nejen pro úplné začátečníky a mírně pokročilé, něco nového se určitě dozví i ostřílení kryptoborci, pamatující časy, kdy dvě pizzy stály 10000 BTC a pojem "altcoin" zatím neexistoval. A Mark Karpeles kolem bitcoinu ještě ani neprošel...

kniha krypto úspěch

"Krypto úspěch" je zaměřen na investiční styl "koupit a držet". Čtenáři pomůže vybrat nejlepší kryptoměny pro dlouhodobé investování, tj. 3-5 let. Bez každodenního trávení úmorného času nad cenovými grafy, se snahou zobchodovat každý pohyb nahoru a dolů. Pokud byste tímto stylem koupili bitcoin za zhruba dolar/euro v r. 2011 a prodali na vrcholu v roce 2013 za 1000 dolarů, dosáhli byste zisk 100 000 %. Za dva roky! Ano, váš finanční poradce z nejmenované banky by se na vás jen nechápavě usmíval, nebo by rovnou doporučil návštěvu sanatoria.

Podobná čísla se však dají zopakovat i s jinými digitálními měnami, než je bitcoin. Klíčem je dlouhodobý horizont. A správný výběr.

Na co dávat pozor při výběru altcoinů

Kniha vás seznámí se signály, kterých byste si měli všímat při zvažování nákupu některé z alternativních kryptoměn a s postupy potřebnými k zajištění bezpečnosti na fórech a směnárnách. Autor předpokládá, že investor-začátečník je již seznámený se základy kryptoměn, včetně používání peněženky, posílání transakcí, fungování burz a směnáren a orientací na internetových fórech.

Nenajdete zde žádnou obchodní radu, nebo doporučení týkající se konkrétní kryptoměny. Možná to někoho překvapí, investor si však musí udělat vlastní průzkum o tom, kam chce vložit peníze. Prostudování celé knihy je však dobrým předpokladem pro získání znalostí, které umožní oddělit zrno od plev a vyhnout se číhajícím scamcoinům a souvisejícím nástrahám.

V úvodní kapitole se dozvíte, jak vybrat burzu a proč nepoužít "služby" hned té první, která vyskočí ve vyhledávači Google. Existuje mnoho možností a na rozdíl od tradičních burz tyto kryptoměnové často provozují lidé, které je možné označit na škále od občasných podnikatelů až po amatéry programující platformy ve volném čase.

V druhé kapitole najdete postupy, na co si dávat pozor při výběru vhodné kryptoměny. Z těch několika stovek a možná i tisíce coinů ohlašujících svoji existenci někde na internetu, bude v centru pozornosti jen pár desítek vybraných. A z těch, při kterých se vytvoří také nějaká komunita, přežije nejbližších 5 let jen pár. Investor ve stylu "buy and hold" svá rozhodnutí musí měřit v několikaletých intervalech. Takže jak oddělit zrno od plev? V knize se to dozvíte.

V kapitole č. 3, popisující životní cykly kryptoměny, se čtenář dozví, proč a jakým způsobem rozdělit celkovou sumu investice, kdy nakupovat a kdy prodávat. Nejde ani tak o přístup "buy low, sell high" (kniha se opravdu nezaměřuje na cenové spekulace), jako spíš o stanovení určitých milníků v životě daného aktiva, které musí být splněny, aby se část investice mohla realizovat.

Ideologie vs. kalkulačka

Neméně důležitým rozhodnutím než kdy koupit, je také otázka kdy prodat. A jestli vůbec... Vše záleží na cíli a do určité míry i na ideologii. Autor se nevyhýbá ani tomuto tématu a připomíná, že značná část investorů vyznává libertariánské (a související) myšlenky a věří, že bitcoin a kryptoměny obecně změní svět k lepšímu.

"Tyto skupiny věří, že krypto vyřeší všechno. Od omezení schopnosti států vést války, až po zastavení vlád v jejich snaze zneužívat celý svět." "Já jsem jedním z těch lidí. Věřím v sílu kryptoměn změnit svět k lepšímu. Ale tato kniha je o investování. A investování je o vydělávání peněz. Takže moje rada je jednoduchá: stanovte si cíle dopředu. Pokud vaše kryptomince za pár let silně poroste a všechno bude růžové, instinkt vám bude radit držet. Racionální část vašeho mozku přestane fungovat a začnete snít o koupi nového domu, nebo rovnou vlastního tryskáče" "Potřebujete plán. Doporučuji vám, abyste ve stejný den, kdy se rozhodnete koupit kryptoměnu na dlouhodobou investici, stanovili cílovou úroveň ceny, na které ji prodáte. A až ten okamžik nastane, zbavte se většiny investice a zabalte to. Pokud se však rozhodnete této radě nevěnovat pozornost, neztratím vůči vám jako investorovi respekt. Pokud se za roky pohybování se v krypto komunitě rozhodnete držet až do trpkého konce a necháte investici cválat do budoucnosti nejen kvůli penězům, ale protože jste součástí nového hnutí, které změní svět k lepšímu, pravděpodobně tam budu hned vedle vás, dokud nezhasnou světla."

Trollové

Zvláštní kapitolu autor věnuje tipům a trikům, které zacházejí hlouběji do hlavních konceptů vzpomenutých již dříve. Speciální pozornost si zasluhují například tzv. "trollové".

"Je víc než pravděpodobné, že některé altcoiny mají na výplatní pásce profesionální trolly, útočící na všechny ostatní coiny, které by mohly vadit jejich mecenášům. Šíří proto v komunitě strach, nejistotu a pochybnosti (anglická zkratka "FUD") 24 hodin denně, 7 dní v týdnu."

Jak mnozí čtenáři vědí, podobným trollům se dobře daří i v rámci bitcoinové komunity.

"Trollové jsou agenti provokatéři a mistři dezinformace. Často uskutečňují operace pod falešnou vlajou, předstírajíc, že jsou oběťmi daného "podvodu" vývojářů a občas se snaží splynout s komunitou jen proto, aby ji zničili zevnitř. Zdá se to přitažené za vlasy? Víte co, vlastně se ještě mírním... Dopad trollů na kryptoměnu je ve skutečnosti měřitelný a docela silný. Vaším úkolem, jako bystrého investora, je oddělit legitimní informaci o minci, o kterou se zajímáte, od šumu trollů. Proto potřebujete vědět tohle:..."

Více se ale opravdu dozvíte už jen z knihy. Koupit a stáhnout ji v elektronické formě můžete na Amazonu.

[easy-social-share buttons="facebook,twitter,google,linkedin" counters=1 counter_pos="inside" hide_names="no" template="tiny-retina"]

Rate this post