Metaverse – na prahu nového digitálního ekosystému

Všichni mluví o Metaverse jako o dalším milníku ve vývoji internetu. Ale o co vlastně jde?

Po přejmenování společnosti Facebook na Meta se na internetu objevilo nové téma, které vyvolalo značný zájem – futuristicky znějící „Metaverse“. Ale někdo stále vlastně pořádně neví, co se za oním slovem skrývá.

Ve skutečnosti se již mnoho let spekuluje o tom, jak se internet a technologie spojené s ním budou dále vyvíjet. Běžně se zmiňuje Web1, Web2, Web3 atd., když mluvíme o různých evolučních krocích internetu a nyní se v tomto směru diskutuje právě o Metaverse.

Ale zanechme definicí a zkusme si představit konkrétní příklad:

Představte si, že si můžete vytvořit své dokonalé alter-ego ve virtuálním světě, kde máte pod přímou kontrolou každý aspekt jeho okolí. Můžete si dělat, co chcete, můžete vlastnit, co chcete. Máte téměř neomezené možnosti, limitované pouze dostupným obsahem tohoto virtuálního světa. Obsahem, který z podstatné části tvoří další jeho uživatelé.
Takový scénář byl často vyobrazován v některých sci-fi filmech nebo seriálech. Ale brzy by se mohl stát realitou, protože i ve světě obchodu a investic budí nástin a příprava každé jednotlivé vrstvy, technologie a protokolu k vytvoření „Metaverse“ obrovský zájem.

Jaká je vize Metaverse?

Metaverse je masivně škálovatelná, trvalá on-line síť vzájemně propojených virtuálních světů zaměřených na interakci v reálném čase, kde lidé mohou pracovat, společensky se stýkat, obchodovat, hrát hry a dokonce také tvořit vlastní obsah. Využívá pokročilou virtualizaci a technologie (AR – Augmented Reality – vylepšená realita, VR – Virtual Reality – virtuální realita, haptické senzory – senzory doteku, aj.) k plnému “ponoření” uživatele do virtuálního světa. To znamená, že uživatel může přímo komunikovat se světem, který se neustále vyvíjí, a má k němu přístup kdykoliv chce.

Mnoho zastánců projektu Metaverse věří, že jeho dokonalá futuristická verze by byla jediná potřebná platforma pro on-line interakci, kde byste měli propojenou svou reálnou osobnost i identitu a využívali služeb tolika “světů”, do kterých byste jen mohli získat přístup. Jako makrosvět s mnoha dílčími mikrosvěty, ke kterým se můžete připojit, opustit nebo je dokonce vytvořit. Důležitým faktorem v tomto nezměrném množství digitálních světů je, že stále existuje pevně daná definice digitální identity, digitálního vlastnictví, digitálních měn a univerzální převoditelnosti digitálních aktiv – což umožňuje plně fungující ekonomiku v této virtuální existenci.

Metaverse by tak mohl nahradit mnoho aspektů například toho, jak funguje cestovní ruch, co to znamená jít na koncert, jak objevovat umělecké výstavy, ale především také to, jak se lidé učí, studují, komunikují a dokonce potkávají nové přátele.

 


reklama:

Nakupuj a obchoduj kryptoměny na Binance, nejlepší a nejlevnější burze na světě. Ve spolupráci jsme pro tebe připravili speciální slevy a bonus až do 50 USD 😮! Vytvoř si účet přes >>>tento odkaz<<< a získej doživotní slevu na poplatky 😎. Návod, jak jednoduše a levně koupit a obchodovat kryptoměny, najdeš v tomto článku.


 

Co je Web 1.0?

V podstatě se tato první verze internetu skládala jen z několika lidí, kteří vytvářeli webové stránky a jejich obsah. Tyto webové stránky měly zajišťovat přístup k informacím pro velkou skupinu čtenářů, což jim umožňovalo přístup k faktům, informacím a obsahu z konkrétních zdrojů.

Nebo si můžeme Web 1.0 shrnout takto: byl jednoduše navržen tak, aby lidem pomohl lépe najít informace. Tato verze internetu byla věnována uživatelům vyhledávajícím relevantní data. Této internetové verzi se někdy říká „web pouze pro čtení“, protože postrádá potřebné formuláře, vizuální prvky, ovládací prvky a interaktivitu, kterou si na dnešním internetu užíváme.

Lidé používají termín Web 1.0 k popisu nejstarší formy internetu. Uživatelé zažívali první příklad celosvětové sítě, která naznačila budoucí potenciál digitální komunikace a sdílení informací.

Zde je několik charakteristik nalezených ve Webu 1.0:

  • Skládá se ze statických stránek připojených k systému pomocí hypertextových odkazů
  • Obsahuje prvky HTML 3.2, jako jsou rámečky a tabulky
  • HTML formuláře se zasílají e-mailem
  • Obsah pochází ze souborového systému serveru, nikoli ze systému správy relačních databází
  • Obsahuje formáty GIF a jednoduchou grafiku

Vezměte si slovník ze skutečného světa, digitalizujte vše, co je v něm, a zpřístupněte jej lidem online, aby si ho mohli prohlížet (ale nemohli na něj reagovat). To je Web 1.0.

Co je Web 2.0?

Jestliže Web 1.0 byl tvořen malým počtem lidí, kteří generovali obsah pro větší publikum, pak Web 2.0 je mnoho lidí, kteří vytvářejí ještě více obsahu pro dále rostoucí publikum. Web 1.0 byl zaměřený na čtení; Web 2.0 se zaměřil na interaktivitu pro uživatele a jejeich přispívání.

Tato internetová forma klade důraz na obsah vytvářený uživateli (UGC – User Generated Content), snadnost použití, interaktivitu a zlepšenou kompatibilitu s jinými systémy a zařízeními. Web 2.0 je především o zážitku svého koncového uživatele. V důsledku toho byl tento webový formát zodpovědný za vytváření komunit, spolupráce, dialogu a sociálních médií. Na základě toho je Web 2.0 považován za primární formu webové interakce pro většinu dnešních uživatelů.

Pokud byl Web 1.0 nazýván „webem pouze pro čtení“, je Web 2.0 známý jako „participativní sociální web“. Web 2.0 je lepší a vylepšená verze svého předchůdce, která zahrnuje technologie webových prohlížečů, jako jsou frameworky JavaScript.

Zde je rozpis typických charakteristik Web 2.0:

    • Nabízí bezplatné třídění informací, které uživatelům umožňuje získávat a třídit data kolektivně
    • Obsahuje dynamický obsah, který reaguje na vstup uživatele
    • Používá jej společnost jako celek a neomezuje se na konkrétní komunity
  • Využívá vyvinuté aplikační programovací rozhraní (API)
  • Podporuje sebeužití a umožňuje formy interakce jako:
    • Podcasting
    • Sociální média
    • Označování
    • Blogování
    • Komentování
    • Sociální síť
    • Hlasování o obsahu webu

Mobilní přístup k internetu a vzestup sociálních sítí přispěly k dramatickému oživení růstu Webu 2.0. Tato exploze je také podporována rostoucí popularitou mobilních zařízení, jako jsou zařízení se systémem Android a telefony iPhone s iOS. Růst Webu 2.0 navíc umožnil aplikacím jako Facebook, Twitter, YouTube a nově TikTok rozšířit a postupně ovládnout online prostředí. Přesně v tuto chvíli používáte Web 2.0.

Co je Web 3.0?

A nyní se konečně dostáváme k nejnovější webové iteraci.

Když se snažíme zjistit definitivní význam webu 3.0, musíme se podívat do, snad blízké, budoucnosti. I když jsou dnes některé prvky Webu 3.0 v současné době k dispozici, má před dosažením plné realizace před sebou ještě relativně dlouhou cestu.

Web 3.0, který je také označován jako Web3, je postaven na základech sestávajících ze základních myšlenek decentralizace, otevřenosti a vynikajících uživatelských možností personalizace i přístupu. Web 1.0 je „web pouze pro čtení“, Web 2.0 je „participativní sociální web“ a Web 3.0 je „web pro čtení, zápis a provedení“.

Tato fáze webové interakce a využití posouvá uživatele od centralizovaných platforem jako Facebook, Google nebo Twitter k decentralizovaným, téměř anonymním platformám. Vynálezce World Wide Web Tim Berners-Lee zpočátku nazval Web 3.0 jako sémantický web a představil si inteligentní, autonomní a otevřený internet, který využívá umělou inteligenci a strojové učení, aby fungoval jako „globální mozek“ a zpracovával obsah koncepčně a kontextově.

Tato idealizovaná verze se úplně neprosadila kvůli technologickým omezením, například je příliš drahé a komplikované převést lidský jazyk na něco, co počítače snadno pochopí.

Zde je seznam typických vlastností Web 3.0:

  • Je to sémantický web, kde se webová technologie vyvíjí v nástroj, který uživatelům umožňuje vytvářet, sdílet a propojovat obsah prostřednictvím vyhledávání a analýzy. Je založen na porozumění slovům namísto čísel a klíčových slov.
  • Zahrnuje umělou inteligenci a strojové učení. Pokud se tyto koncepty zkombinují se zpracováním přirozeného jazyka (NLP – Nature Language Processing), výsledkem je počítač, který používá Web 3.0, aby se stal chytřejším a lépe reagoval na individuální potřeby uživatelů.
  • Představuje konektivitu více zařízení a aplikací prostřednictvím internetu věcí (IoT – Internet of Things).
  • Sémantická metadata umožňují tento proces a umožňují efektivní využití všech dostupných informací. Lidé se navíc mohou připojit k internetu kdykoli a kdekoli, aniž by potřebovali počítač nebo chytré zařízení.
  • Nabízí uživatelům svobodu interagovat veřejně nebo soukromě, aniž by je zprostředkovatel vystavoval rizikům, ale proto lidem nabízí i „nedůvěryhodná“ data.
  • Využívá 3D grafiku. Ve skutečnosti to již vidíme v počítačových hrách, virtuálních prohlídkách a elektronickém obchodování.
  • Usnadňuje účast bez nutnosti povolení od řídícího orgánu. Je tzv. permissionless.

Může být použit pro:

  • Metaverse: 3D vykreslený, neomezený virtuální svět
  • Blockchainové hry: Umožňují uživatelům mít skutečné vlastnictví herních zdrojů v souladu s principy digitálního vlastnictví, jak můžeme nyní pozorovat u NFT (Non-fungible tokens – nezaměnitelné tokeny)
  • Soukromí a digitální infrastrukturu: Toto použití zahrnuje důkazy s nulovými znalostmi (Zero-knowledge proofs) a bezpečnější osobní údaje
  • Decentralizované finance: Toto použití zahrnuje platební blockchainy, digitální finanční transakce peer-to-peer, chytré smlouvy a kryptoměny
  • Decentralizované autonomní organizace: Členové komunity vlastní online komunity

Web 3.0 v konečném důsledku umožňuje uživatelům komunikovat, vyměňovat si informace a bezpečně provádět finanční transakce bez centralizovaného úřadu nebo koordinátora. V důsledku toho se každý uživatel stává vlastníkem obsahu, nikoli pouze uživatelem obsahu.

Pamatujte, že Web 3.0 není úplně spuštěn. Již nyní však vidíme, jak prvky Web 3.0 pronikají do našich internetových zkušeností, jako jsou NFT, Blockchain, Distributed Ledgers a cloud AR. Siri je navíc technologie Web 3.0, stejně jako internet věcí (IoT).

Pokud však dojde k úplné implementaci, bude to blíže původní vizi Berners-Leeho o Web 3.0. Jak říká, bude to místo, kde „není potřeba žádného povolení od ústředního orgánu k publikování čehokoli… neexistuje žádný centrální řídicí uzel, a tak neexistuje jediný bod selhání… a žádný „killer switch“.

Bohužel je zde ještě spousta práce, kterou je třeba udělat, zejména v oblasti rozpoznávání řeči. Lidská řeč má ohromující rozmanitost nuancí a termínů, které technologie nemohou zatím plně pochopit. Došlo k pokroku, ale proces ještě nebyl doveden k dokonalosti.

Evoluce od Web1, Web2, Web3 k Metaverse

I když neexistuje jasná souvislost s definicemi Web3 a jeho rozdílností s Metaverse, existuje mnoho diskuzí. Mnoho kryptonadšenců rádo věří, že krypto je nedílnou součástí další fáze vývoje internetu, zatímco jiní tvrdí, že po sociální interakci založené na Web2 rovnou uvidíme skok do pohlcujícího internetu zvaného „Metaverse“.

Příklady Metaverse

V tuto chvíli neexistuje žádný příklad všeobjímajícího Metaverse, jak jeho vizi představuje například Mark Zuckerberg. Různé společnosti, zejména herní studia, tvrdí, že již vytvořili “vlastní” Metaverse.

Meta Horizon Worlds – právě Facebook spustil prostředí virtuální zasedací místnosti, ke kterému lze přistupovat prostřednictvím náhlavních souprav Oculus VR vlastněných konkrétní společností a Horizon Worlds aplikace. Umožňuje interakci s kolegy ve virtuálních zasedacích místnostech s vaším vlastním avatarem, ale v budoucnu by toto prostředí mělo být také základem pro další nabídky přicházející od firem Oculus a Meta.

Platforma Microsoft Mesh – Microsoft se také tlačí do prostoru smíšené a rozšířené reality (XR). Proto se v roce 2022 snaží do Teams zavést prvky této technologie. To by mělo umožnit avatarům (a hologramům) být na akcích, schůzkách a dokonce je v budoucnu používat pro maloobchodní zážitky a hraní her.

Roblox – Roblox začal jako herní svět, kde můžete jako uživatel vytvářet své vlastní hry a poskytovat k nim přístup ostatním. Po IPO se více a více přibližuje k vytvoření vlastního metaverze. Ve spojení se značkami jako Vans a Gucci nyní nabízejí také exkluzivní položky k nákupu pro vaše virtuální já.

Minecraft – více než 140 milionů uživatelů pravidelně hraje herní svět jako Lego Minecraft. Společnost byla koupena od Microsoftu. Ve světě Minecraftu si hráči vytvářejí svou postavu, mají možnost tvorby neomezených virtuálních světů vč. digitálních aktiv a dalšími možnostmi.

Second Life – Založený již v roce 2003, byl jednou z prvních virtuálních realit, kde si hráč mohl vytvořit vlastní personifikovanou identitu ve virtuálním světě. Po mnoha letech vývoje se Second Life nyní také rozšiřuje o vlastní tržiště, digitální aktiva a další.

Základní stavební kameny Metaverse

Než půjdeme hlouběji do technologických detailů Metaverse, podívejme se, jaký druh různých prvků a prvotních základů musí být přístupných, aby umožnil vytvoření Metaverse. Vytvoření virtuálního světa, kde můžete ovládat každý jeho aspekt a zároveň mít pocit, že jste do něj přímo “ponořeni”, s sebou nese mnoho výzev.

Hardware a infrastruktura

Vzhledem k obrovskému množství dat, 3D zpracování a také živé interakci je bezpodmínečná potřeba správné IT infrastruktury. To zahrnuje síťové technologie z 5G a budoucích 6G sítí, cloud computing a super specializovaný virtualizační hardware s vývojem GPU, TPU (Thought processing unit – systém určený pro strojový deep learning) a CPU pro hardwarové požadavky na straně serveru.

Druhá část je spotřebitelská strana, kde je pro pohlcující zážitek potřeba speciální a momentálně dost drahý hardware. Jsou potřeba chytré brýle pro virtuální a rozšířenou realitu, zařízení s hmatovou zpětnou vazbou (rukavice, soupravy atd.) a dokonce i mobilní telefony s lepšími výpočetními výkony.

Nástroje a standardy

Aby byl metaverse skutečně interaktivní, musí existovat společné standardy a sady nástrojů. To zahrnuje počítačové jazyky, snadno použitelné nástroje pro navrhování, běžně používané 3D motory, standardy VR/AR/XR, standardy trhu aktiv, přenosové protokoly, bezpečnostní standardy, ale také větší pokrok v technologiích jako je například geoprostorové mapování.

Platby a transakce

Důležitým aspektem každého Metaverse je fungující ekosystém. Aby fungoval, je třeba najít univerzální způsob transakce a platby. To s sebou přináší problémy na několika úrovních, protože každý ekosystém může mít své vlastní způsoby platby, transakce a pak je obtížné propojit různé světy dohromady. Zde mohou právě pomoci kryptoměny a v tomuto účelu je již hojně využíváno Ethereum (ETH).

Regulační rámce a pravidla

Stejně jako v reálném světě vyžaduje Metaverse regulační rámce a daná sociální pravidla. Správa a vymáhání těchto pravidel ve virtuálním světě by mohla být jednou z největších výzev k řešení. Aby se uživatelé cítili bezpečně, musíme myslet na globální pravidla a dokonce i zákony, kterými se virtuální svět bude řídit.

Správa identit a avataři

Virtuální svět s virtuální identitou může znít dobře, ale abychom se ujistili, že je také bezpečný a nikoli svět plný bezpráví a renegátů, je také nutné ověření skutečné identity. Aby k tomu došlo v mnoha světech, musel by existovat společný protokol a něco jako meta-identita, kterou lze propojit s vlastními avatary, a tudíž mít možnost používat avatary a identity v mnoha virtuálních světech najednou.

Virtuální ekonomický ekosystém

Aby různé případy použití mohly fungovat, musí existovat také fungující digitální ekonomický ekosystém. Od reklamních sítí po obchody, virtuální práce a platby za hry, sociální interakce, eSporty a dokonce i online nakupování. Vytvoření tohoto ekonomického světa je velmi důležité, aby více a více uživatelů a společností bylo motivováno k účasti, tvorbě a sdílení.

Případy použití Metaverse

Již dříve jsme pozorovali, že většina platforem, které jsou vytvořeny a nazývají se „metaverse“, se v současné době zaměřuje na virtuální akce, virtuální setkání a zejména hraní. Ale existuje mnoho případů použití pro virtuální světy a je to víc než jen zábavná forma trávení volného času.

Platforma sociální interakce

Stejně jako Second Life je možné spolu interagovat a vytvářet sociální interakce prostřednictvím imerze. Uživatelé mohou vidět ostatní prostřednictvím virtuálních místností a světů, mohou spolu komunikovat a také se účastnit společenských setkání. Tento přístup posouvá sociální média na další úroveň, protože se dostává od asynchronního sdílení informací ke kombinaci asynchronní a synchronní (živé) interakce.

Pohlcující videohry

Velkým případem použití je samozřejmě také tvorba pohlcujících videoher. Přemýšlejte o „The Sims“ s vámi jako skutečnou postavou. Můžete si zahrát ve virtuálních divadelních dílech nebo si vytvořit vlastní, ničím nepředvídanou cestu, plnit si své osobní questy a mnoho dalšího. Technologie VR, obohacená o haptické senzory se zpětnou vazbou umožní ještě hlubší zážitky, kde můžete skutečně cítit prostředí a jeho působení na vás.

Digitální tržiště a digitální obchodní modely

Jak již bylo zmíněno výše, je důležité mít fungující tržní a ekonomický ekosystém. To by také umožnilo vytvářet plně digitální tržiště a čistě digitální transakce v Metaverse. Aukce by bylo možné navštívit odkudkoli na světě, každý by měl přístup ke všemu umění, které si jen zamane, a mnohem více. Jen si představte možnost, kdy byste mohli vstoupit do internetového obchodu a vyzkoušet produkty, jako by byly před vámi. To by také umožnilo převratné nové digitální obchodní modely, které by si představovaly plně digitální svět a monitorování těchto digitálních světů.

Umělecké a kulturní využití digitálního prostoru

Během pandemie Covidu proniklo i do většinové společnosti povědomí o virtuálních koncertech, kde se můžete nejen dívat na stream videa, ale být “přímo na místě”, komunikovat s lidmi a také se setkávat s lidmi online, zatímco se díváte na umění nebo posloucháte hudbu. Vytváření digitálních ekvivalentů akcí, muzeí nebo uměleckých výstav online by mohlo dát mnohem více lidem na celém světě možnost prožívat umění a kulturu zcela novým způsobem. Vidět Monu Lisu v prostředí digitálního Louvru – nejen z obrázku na internetu.

Digitální umělecké výtvory

Roblox a Minecraft jsou skvělými příklady toho, jak mohou uživatelé využít virtuální vesmír k vybudování vlastního světa. Dát uživateli svobodu upravovat a vytvářet světy, jak se mu zlíbí, může dát svobodu a možnost tvůrčí kreativity mnoha dalším lidem. NFT mohou hrát větší roli v prostředí, jako je toto, stejně jako lidé, kteří chtějí vlastnit digitálně vytvořené umění.

Rozšířené a virtuální pracovní prostory

Místo toho, abyste viděli lidi na obrazovce s nějakými video bloky, by mohlo být možné být ve stejné virtuální místnosti. Zažívat přímo brainstorming, psát na tabuli a dokonce měnit místnost podle svých potřeb a potřeb vašich posluchačů. Rozšířené pracovní prostory by tyto funkce kombinovaly a umožňovaly lidem virtuálně se účastnit “fyzického” setkání. To by znamenalo, že máte v místnosti hologramy, vnímáte lidi a avatary zároveň a dokážete interagovat, jako byste tam skutečně byli.

 burza binance

Virtuální cestování a turistika

Co takhle cestovat po světě, aniž byste opustili obývací pokoj? V době, kdy je cestování omezeno a změna klimatu je naléhavým problémem, může být zajímavou možností vytvoření virtuálních světů. Představte si herní prostředí, kde lidé zažívají švýcarské Alpy, lezou na Himaláje nebo se procházejí sami po istanbulském trhu. Ve virtuálních světech by bylo dokonce možné navštívit jiné planety, virtuální světy jako ten z Pána prstenů nebo mnoho dalších míst, která si dnes možná ani neumíme představit.

Vzdělávání a školy

A co virtuální školní třída? Interaktivní stěny, vzdělávací hry, virtuální zážitky a mnoho dalšího? Zejména pro vzdělávání a školy může být interaktivní svět velkým přínosem. Když učíme o naší sluneční soustavě, bylo by doslova možné být ve vesmíru, přibližovat si planety a získávat o nich data pouhým virtuálním kliknutím na ně. Čím zábavnější je interakce s vaším učebním prostředím, tím snazší je pro děti se učit. Metaverse by také mohla změnit hru pro venkovské oblasti nebo odlehlá místa, pokud mají internet, mohli by získat stejné elitní vzdělání jako ostatní.

Kritika Metaverse

Všechno tohle zní potenciálně jako nějaké přehnané sci-fi a také existuje mnoho hlasů, které na téma Metaverse nahlíží mnohem kritičtěji. Poukazují na to, že my jako lidé nejsme připraveni vytvářet a hlavně užívat takové virtuální světy. Metaverse má několik vážných problémů, které je třeba nejdříve vyřešit, aby se stal bezpečným místem.

Soukromí, používání informací, obavy o duševní zdraví a také reálné sociální důsledky jsou jen některé příklady z mnoha oblastí zájmu kritiků Metaverse. Jen si představte, že když má někdo lepší život online než ve skutečném životě, proč by chtěl žít ve skutečném světě, randit v reálném světě, mít děti, získat práci v reálném životě atd. – Už nyní existují seriály a filmy, které se zabývají problematikou, kdy se virtuální svět může stát zajímavějším než svět skutečný.

Dalším problémem je také tzv. efekt „vítěz bere vše“ a moc, kterou může dát jedné společnosti. To znamená, že doslova jedna korporace by mohla mít moc vytvořit virtuální svět s vlastními zákony, s vlastním ekonomickým ekosystémem, s vlastní uživatelskou identitou a vyhýbající se pravidlům, vládnoucím ve skutečném světě. Jak by se s takovou společností mělo zacházet? Co daně? A co reálné ekonomické důsledky?

Nyní je na místě zmínit pojem digitální ekosystém a rozebrat si jeho klíčové vlastnosti a úskalí při jeho utváření.

Co je to digitální ekosystém?

Jedním z nejslibnějších (a již osvědčených) digitálních obchodních modelů 21. století jsou superplatformy a digitální ekosystémy. Proto je důležité porozumět tomu, co jsou digitální ekosystémy a jaké role v těchto ekosystémech můžete hrát jakožto jejich uživatelé.

Rozmanitost digitálních ekosystémů je již nyní široká a většina dobře známých ekosystémů zahrnuje různá odvětví průmyslu, partnery, konkurenty, zákazníky a podniky. To také odporuje tradičním názorům v ekonomickém odvětví. Přístup „kontrolovat a centralizovat“ se rozpadá a přichází na řadu myšlení „propojování a kombinování“. Proto je také jedním z nejúspěšnějších disruptivních obchodních modelů.

Jednou z nejdůležitějších skutečností je, že tyto digitální ekosystémy nejsou schopny přežít pouze s jedním účastníkem. Aby fungovaly, jsou zapojeny různé role – různá odvětví – která plní požadavky široké škály konzumentů.

Než se však hlouběji ponoříme do jednotlivých rolí a výzev ekosystémů, podíváme se pod pokličku jedné z nejznámějších společností a jejich digitálního ekosystémového přístupu – Amazonu.

Příklad digitálního ekosystému: Amazon

Od roku 2000 Amazon neustále buduje svůj digitální ekosystém. Nejprve maloobchodní gigant potřeboval vybudovat obrovskou serverovou infrastrukturu po celém světě, aby mohl sloužit zákazníkům skrz jejich platformy elektronického obchodu. Brzy však Amazon začal pronajímat kapacitu serverů i jiným podnikům. Tento krok vede k Amazon Web Services (AWS) a byl důležitým milníkem pro společnost Amazon k vytvoření tohoto masivního ekosystému, který právě teď má.

Amazon používal svou vlastní infrastrukturu AWS nejen k tomu, aby dodával služby infrastruktury jiným společnostem, ale používal ji také jako startovací platformu pro všechny své ostatní služby, jako jsou Amazon Prime Videos, Prime Music, Studio atd. To vedlo k rychlému budování služeb a utváření vesmíru Amazonu, ale také ke zvýhodnění určité části klientely. Ta měla tu výhodu, že uživatelé prémiových programů byli hlavním zákazníkem a dostávali balíčky rychleji, měli přístup k Amazon Music a dokonce mohli sledovat seriály a filmy z hlavní knihovny.
Amazon později zapojil do tohoto ekosystému spoustu externích společností. Část e-commerce byla tedy první, která se otevřela a umožnila i konkurentům využívat tuto infrastrukturu služeb a nástrojů nabízených Amazonem. Dnes existuje více než 40 dceřiných společností Amazonu a v budoucnu jich určitě bude více.

Definice digitálního ekosystému

Digitální ekosystém se zaměřuje na přinášení extra hodnoty zákazníkům prostřednictvím optimalizace dat a pracovních postupů z různých interních oddělení, nástrojů, systémů i zákazníků, dodavatelů a externích partnerů. Měl by odstranit překážky na cestě zákazníka k produktu a umožnit každému účastníkovi ekosystému využívat nejmodernější technologie a systémy k naplnění svých individuálních potřeb.

Tyto ekosystémy nabízejí zákazníkům jednotný a snadno použitelný systém, který přináší přidanou hodnotu prostřednictvím různých služeb, produktů a poznatků. To také umožňuje platformám exponenciálně růst a překonávat běžný trh pomocí několika zapojených mechanismů.

To také znamená, že se při škálování tohoto ekosystému nabízí různé obchodní modely. Od přímého prodeje produktů a služeb po reklamy, předplatné a mnoho dalších. Lepším porozuměním zákazníkovi a přeskupením nabídky produktů je možné zvýšit počet nabízených služeb a produktů, právě s rostoucím množstvím poznatků získaných od zákazníků.

Díky tomu jsou digitální ekosystémy tak výhodné a také tak ziskové, že seznam nejhodnotnějších společností na světě vedou právě firmy využívající sílu digitálních ekosystémů. Najdete zde Apple, Google, Facebook, Microsoft a mnoho dalších, kteří využívají svou zákaznickou základnu a ekosystémový přístup k růstu příjmů a nabízení lepších produktů a služeb svým zákazníkům.

Klíčové vlastnosti digitálního ekosystému

Je zákaznicky orientovaný

Když se podíváte na nejúspěšnější digitální ekosystémy (jako dříve zmiňovaný Amazon), uvidíte přísné zaměření na postupné vytváření hodnot. Někdy tyto ekosystémy na začátku ani neměly monetizační model, protože se zaměřovaly na zákazníka a porozumění zákazníkovi, ještě předtím, než se vůbec začaly označovat za služby nebo měly jakékoliv nabídky.

Být zaměřený na zákazníka neznamená pouze zaměření se na zákaznický servis nebo personalizované reklamy/marketing. Jde spíše o celé spektrum orientace na zákazníka, což je možné pouze díky širokému rozsahu podnikání. To znamená holistické operace a spolupráci mezi odděleními a produkty/službami, aby byla co nejlépe integrována individuální cesta zákazníka.

Staví na základě dat

Jednou z hlavních výhod používání digitálního ekosystému je možnost shromažďovat další informace o procesech, zákaznících, transakcích a dalších datech. Díky tomu jsou získaná data jednou z klíčových hnacích sil každého digitálního ekosystému. Čím více toho o zákazníkovi víte, tím lépe můžete nabízet služby, software, technologie a nástroje ke zlepšení cesty zákazníka.

Je automatizovaný

Vzhledem k obrovskému množství poznatků, které digitální ekosystémy shromažďují od zákazníků, dodavatelů a třetích stran, je také nutná automatizace, aby bylo možné tento nezměrný přehled využít. Automatizace je jedním z klíčových prvků při snižování ceny, zlepšování spokojenosti zákazníků, ale také nabízení nových služeb/produktů pro zvýšení toku nabízených hodnot.

Působí globálně

Při budování digitálního ekosystému je nutné mít globální stopu. Digitální ekosystémy jsou k dispozici ve velkém měřítku a jejich omezením většinou na země nebo regiony nikdy nezískáte výhodu plného využití platformy a ekosystému. To znamená, že je také třeba budovat digitální ekosystémy, které umožní spolupráci napříč zeměmi, geografickými oblastmi a dokonce i jazyky. Někdy je třeba řešit i kulturní bariéry.

Je dynamický

Vzhledem k rozsahu digitálních ekosystémů také stojí za zmínku, že reakce na změny musí být velmi dynamické. Ekosystémy se musí rychle přizpůsobit a rychle reagovat na měnící se dynamiku trhu, jinak se uživatelská základna posune dál a změní platformu. Základem každého rozhodnutí musí být business intelligence, rychlé rozhodování a také využití nových technologií a obchodních modelů.

Role v digitálním ekosystému

Ekosystémový plánovač

Tyto společnosti podstupují riziko, složitost a také výzvy spojené s budováním digitálního ekosystému. Jsou to společnosti jako Amazon, Alibaba, Ping atd., které umožňují ostatním účastnit se ekosystému a prodávat zboží a služby prostřednictvím tohoto systému.

Modulární výrobce

Jedná se o společnosti, které přispívají k ekosystému a monetizují hodnotu v různých částech ekosystému. Jedním z nejznámějších modulárních výrobců může být PayPal. Díky svým zaměřením nabízejí různým platformám a ekosystémům službu, která má jednotnou platební bránu, takže zákazníci mohou snadno platit. Modulární výrobce může do ekosystémů přidat základní služby, které svým způsobem splňují potřeby spotřebitelů, podniků, ale také kupujících a prodávajících.

Zákazník

Zákazníkem může být osoba nebo podnik a získává hodnotu z ekosystému. Když si rezervujete Airbnb, jste zákazníkem ekosystému, který Airbnb vytvořilo a zorganizovalo.

Hranice někdy splývají. Takže například někdo, kdo je uživatelem Facebooku, je zároveň tvůrcem (obsahu) a spotřebitelem (reklamy). Společnosti se také mohou ocitnout v situaci, kdy využívají, někdy organizují nebo přidávají služby do více digitálních ekosystémů.

Typy digitálních ekosystémů

Funkční digitální ekosystém

Jedná se o jeden z nejjednodušších ekosystémů a je obvykle postaven na existujícím produktu nebo nabídce společnosti. Má omezený počet zapojených společností a partnerů (cca 10 až 100) a je velmi úzce zaměřen na vnitřní aspekt. Díky své jednoduchosti a snadné integraci je to také nejrozšířenější ekosystém, který můžeme najít u větších firem po celém světě. Omezení však tkví v tom, že sběr dat a další integrace jsou komplikované, protože se většinou jedná o uzavřený ekosystém.

Příklady těchto funkčních ekosystémů lze nalézt v automobilovém průmyslu, kde se partneři podílejí na vytvoření ekosystému inteligentního a propojeného automobilu, jako je například Tesla.

Platformový ekosystém

Pokročilejšími ekosystémy jsou ekosystémy digitální platformy. Mohou zahrnovat miliony partnerů a také mohou zahrnovat velké množství digitálních nabídek. Tento digitální ekosystém je do značné míry založen na přístupu „data first“, který využívá poznatky zákazníků k dalšímu prodeji nebo navrhování nových nabídek díky generovaným datům.

Největším rozdílem je však společná platforma, na níž se účastní všichni partneři a vytvářejí své hodnoty. Ekosystémový plánovač tedy nabízí společnou platformu, pod kterou všechny propojené strany spolupracují.

Google Home je toho dobrým příkladem. Google poskytuje společnou platformu, v jejímž rámci mohou vývojáři, výrobci a inženýři spolupracovat na vytváření domácích spotřebičů, které využívají platformu Google Home, aby se staly online a smart spotřebiči. Google sám vyvíjí nástroje, jako je jejich domácí reproduktor, ale také jeho partneři mohou využívat ekosystém platformy k nabízení svých produktů a služeb.

Super-platformový ekosystém

Jeden z nejsložitějších a nejkomplikovanějších ekosystémových modelů zahrnuje integraci různých platforem a využití různých cest uživatelů včetně jejich dat. Super-platform ekosystémy obvykle zahrnují mnoho různých odvětví, různé služby a snaží se co nejlépe propojit celou cestu uživatele uvnitř ekosystému. Většina ekosystémů super-platform se nyní nachází v rukou technologických gigantů, jako jsou Apple, Google, Amazon, Tencent a pár dalších.

WeChat, čínská superaplikace, je dokonalým příkladem vytvoření ekosystému super-platform. Aplikace nyní pokrývá všechny důležité aspekty života uživatele. Na jediné platformě nabízí tisíce služeb a funkcí včetně každodenního bankovnictví, sociálních médií, nakupování, komunikace a dalších. S každou přidanou nabídkou se WeChat může více začlenit do každodenního života a umožnit tak lepší sběr dat, což může vést k novým nabídkám.

Shrnutí k digitálním ekosystémům

I když je docela snadné vysvětlit, proč tyto digitální ekosystémy fungují tak dobře a proč data, orientace na zákazníka atd. vedou k vytváření většího bohatství, ale nikdy bychom neměli zapomínat, jak obtížné je takové ekosystémy nastavit a uvést do provozu.

K vytvoření takového ekosystému je zapotřebí široká zákaznická základna, konzistentní vytváření hodnot, jasné sladění různorodého spektra partnerů, zákazníků a technologií a také velmi agilní a dynamické myšlení a vedení společnosti.

Je nanejvýš důležité, aby společnosti a jednotlivci porozuměli síle a důsledkům rostoucích digitálních ekosystémů po celém světě a také našli způsoby, jak se do nich zapojit, vytvořit je nebo s nimi interagovat podle svých vlastních podmínek, aby využili sílu, kterou mají.

Závěrem o digitální budoucnosti lidstva

Metaverse je logickým dalším krokem od stávající formy internetu k něčemu dalšímu. Od jeho počátků, kdy jsme mohli pouze číst existující informace, přes věk sociálních médií a ekonomiky tvůrců až po úplného ponoření virtuálního světa, do našeho vlastního světa libovolného výběru. Směřování internetu a informačního věku je jasný, uvidíme, jak se budou objevovat nové virtuální světy, které přilákají miliony uživatelů, kteří se do těchto světů ponoří.

Jako lidská společnost máme stále mnoho starostí, které musíme vyřešit, protože sociální interakce, digitální ekonomika a také iluze dokonalých virtuálních světů budou mít mnoho dopadů i na náš fyzický každodenní život, nemluvě o psychologickém dopadu.

Vývoj Metaverse je stále v plenkách, ale se zrychlujícím se vývojem, miliardovými investicemi do tohoto prostoru v odvětví digitálních ekosystémů a obrovským tlakem kvůli pandemiím bude brzy o něco větší součástí našeho života. Dokonce i Bill Gates odhaduje, že za pouhých pár let bude většina práce a schůzek probíhat v Metaverse namísto fyzických zasedacích místností a služebních cest. A proč by také ne, společnosti ve finále vyjde mnohem levněji pořídit svým zaměstnancům VR headsety, než pronájem fyzických kanceláří.

Uvidíme, jaký druh Metaverse zaujme masy a dosáhne vytvoření tolik potřebného síťového efektu. Trh je o tom, že „vítěz bere vše“ a Metaverse může být příkladem budoucího největšího digitálního ekosystému.

Rate this post
Anon
 Simplecoin směnárna

Podobné články

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Tato stránka používá Akismet k omezení spamu. Podívejte se, jak vaše data z komentářů zpracováváme..